Vilket program har IT inriktning?

03 jul 2022
Hej!

Jag undra hur man blir en chef inom ett IT-företag och vilken gymnasielinje jag ska gå på för att bli det.Och vilka kurser jag behöver fokusera på.

05 jul 2022

På Teknikprogrammet läser man mycket IT (informationsteknik). Ett annat program med teknisk inriktning är det Industritekniska programmet. På Industritekniska programmet får du kunskaper om just industriell teknik och blir redo att jobba med det direkt efter gymnasiet eftersom det är ett yrkesprogram. Teknikprogrammet är högskoleförberedande och har fem inriktningar; Design och produktutveckling, Informations- och medieteknik, Produktionsteknik, Samhällsbyggande och miljö och Teknikvetenskap. Läs på mer om programmen och fundera vilket av dem som är det program du vill gå.

Efter gymnaiset kan du sedan fortsätta läsa någon IT utbildning och sedan jobba dig upp till en position som chef.