Kommer jag in på det gymnasieprogram jag vill gå?

01 jul 2022
Hej!
Jag är en elev som ska börja gymnasiet, och nu har gymnasie valen kommit så jag har bara några frågor. Mitt första val är norra real, men jag har inte tillräckligt med merit så jag blev antagen som reserv. Och mitt reserv nummer är ganska högt, 134. Så jag undrar bara nu om det ens är sannolikt att jag kommer att komma in i norra real. Jag kommer ändå att sitta kvar som reserv men undrar bara om det ens kommer att gå för mig att komma in i norra real.
Tack i förhand!

04 jul 2022

Det går tyvärr inte att veta med säkerhet men för att du ska komma in så behöver 134 personer som kommit in tacka nej. Och tackar man nej till sin gymnasieplats kan man bli utan plats helt. Så jag skulle gissa att chansen att du kommer in är liten.