Hur blir jag advokat?

28 jun 2022
Hej
Jag läser enskilda kurser inför högskolan på komvux och vill fortsatta sen på högskolan till advokat. Jag vill veta vilka behörigheter behöver man till att bli advokat? Jag kunde inte ansöka till gymnasiet för jag för gammal till det, måste man ha gått på gymnasiet för att läsa som advokat?
Jag vet inte hur ska jag göra efter att jag har läst alla enskilda kurser så tänkte skriva här om jag kan få hjälp.

MVH

29 jun 2022

Vad roligt att du vill bli advokat! För att bli jurist och advokat går man Juristprogrammet på högskola/universitet. När man är färdig med juristutbildning kan man fortsätta till advokat. För att kunna gå Juristprogrammet efter gymnasiet behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2.

Det skall du kunna få från alla högskoleförberedande program. Du kan alltså välja läsa det gymnasieprogram det du vill på Komvux. Men planera dina studier tillsammans med en vägledare där eftersom du behöver en studieplan som ger dig en fullständig gymnasieexamen.

Vänligen/ Petra,SYV