Kommer jag in på det gymnasieprogram jag vill gå?

27 jun 2022
Hejsan!
Jag har en fråga kring skillnaden mellan de preliminära och slutliga antagningspoängen. Jag har sagt till natur natur . Jag kollat på de gamla årens preliminära och slutliga antagningspoäng för att försöka få en inblick på hur det kan se ut det här året. Men jag har svårt att komma fram till ett bra svar på frågan om jag kan komma in eller inte. De gamla åren har det minsta värdet på poängen gått upp med ungefär 30 poäng mellan de preliminära beskedet och det är slutliga, förutom förra året där det gick ner ungefär 55 poäng. I det här året preliminära antagningsbesked var det minsta meritvärdet på 202,5 poäng. Min fråga är ungefär hur ser det ut för mig just nu då mina poäng är 267,5? Jag förstår att det är svårt att säga men jag vill bara ha en fingervisning på om jag har bra chanser eller inte.

27 jun 2022

Ja, det är absolut möjligt att du kommer in. Man kan tyvärr inte veta hur stor chansen är men har du över vad programmet tidigare krävt så är det iallafall bra.