Hur blir jag idrottslärare?

26 jun 2022
Vad för kurser behöver man plugga upp för att kunna få behörigheten att plugga vidare till idrottslärare om man har gått på barn och fritids programmet med fritid och hälsa som inriktning?

27 jun 2022

Om du vill bli idrottslärare så ska du välja Ämneslärarprogrammet och välja idrott som ditt ämne, eller ett av dina ämnen.

Du bör alltid kolla behörighetskraven med den högskola där du vill gå. Men här är ett exempel från Malmö universitets ÄMNESLÄRARUTBILDNING: GYMNASIESKOLAN, FÖRSTAÄMNE IDROTT : Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2, Idrott och hälsa 1 eller motsvarande kunskaper, Matematik 2a /2b / 2c, Naturkunskap 2 alternativt Biologi 1 + Fysik 1a / 1b1 + 1b2 + Kemi 1.

Du kan läsa de kurser du saknar på Komvux efter gymnasiet om du inte kan läsa dessa kurser i min skola.

Vänligen/ Petra,SYV