Sök utbildning 👉

Hur blir jag behörig till utbildningen?

22 jun 2022
Hej, jag har en fråga ang. att få examenbevis så att man kan söka till yrkeshögskola. Jag har inga betyg från mitt hemland (mexico) men jag är snart klar med all min SFI. Och då antar jag att jag ska studera grundläggande vuxenutbildning, men då den är på grundläggande nivå så måste jag väl läsa även på gymnasial nivå för att då kunna ansöka till yrkeshögskolan? Är det ett helt paket jag måste plugga då eller bara enstaka kurser? Det jag behöver för den utbildningen jag vill söka är:

- Grundläggande behörighet (gymnasieexamen eller motsvarande)
- Godkänt betyg i Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2
- Godkänt betyg i Engelska 6

Så ja jag undrar vad som behövs? Är det grundläggande vuxen utbildning + engelska 6 + svenska som andra språk 2? Eller är det en hel gymnasial utbildning?

Mycket tacksam för hjälp, jag förstår ingenting!

27 jun 2022

Ja, du behöver läsa grundskolan så att du blir behörig till gymnasiet. Sedan behöver du läsa gymnasiet och få din gymnasieexamen. Gymnasiet tar normalt 3 år.  Efter det kan du söka Yrkeshögskoleutbildningen. Så ja, du behöver en hel gymnasial utbildning och inte bara den särskilda behörighet som utbildningen kräver.