Är jag behörig till Samhällsprogrammet?

20 jun 2022
Hej ville fårga kan man gå in i samhälle ändå om man har F i fysik. Eller alltså vilken pogram finns det som ändå om man har F i fyisk kan man gå in.

22 jun 2022

För gymnasiebehörighet till ett högskoleförberedande program krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska, matematik och i minst nio andra ämnen från grundskolan.

• För ekonomi-, humanistiska och samhällsvetenskapsprogrammet ska fyra av de ytterligare nio ämnena vara geografi, historia, samhällskunskap och religion.
  • För naturvetenskaps- och teknikprogrammen ska tre av de ytterligare nio ämnena vara biologi, fysik och kemi.
  • För det estetiska programmet är de nio ämnena valfria. Här kan dock även färdighetsprov förekomma.

Du kan alltså gå Samhällsprogrammet utan godkänt i fysik.