Kan man hoppa på gymnaiset igen?

20 jun 2022
Hej. Min son gick om åk 2 på gymnasiet men insåg efter halva höstterminen att han helt tappat motivationen samt att covid ställde till det. I samråd med SYV och rektor skrev han då ut sig från gymnasiet för att istället börja jobba.
Nu vill han börja gymnasiet igen men är det möjligt och det är snart juli månad och han säger att han vill börja igen på en skola till höstterminen. Han måste isåfall börja om åk 2 , han är född 2003. Hans jämnåriga kamrater tog precis studenten.
Jag tycker det verkar bättre om han fortsätter ta ströjobb för att sedan läsa upp på Komvux när han fyller 20 år. Mvh mamma

22 jun 2022

Ja, han kan hoppa på gymnasiet igen. Men han måste hitta en skola som har en ledig plats på åk 2 och kan ta emot honom. Man kan behöva höra av sig till många skolor innan man hittar en plats så börja kontakta potentiella skolor så fort som möjligt.