Hur påverkar gymnasiebetygen min framtid?

18 jun 2022
hej!
Jag fick nyss mina slutbetyg från årskurs 2 och det är bara C,D och E. Har exakt samma betyg i första året. Alltså det är väldigt svårt för mig att nå A och B.

Jag undrar om detta har en dåligt påverkan på examen och min framtid? för jag tänker det är iallafall godkänt och inte Ett F.

19 jun 2022

Det är bra att dina betyg är godkända. Det betyder att du får din gymnasieexamen vilket är det absolut viktigaste för din framtid. Dina betyg påverkar såklart på vilka utbildningar du kan komma in på efter gymnasiet så hur mycket det påverkar dig beror på vad du vill göra efter gymnasiet.

Eftersom antagningsgränserna till utbildningar styrs av hur många som söker så är det mycket lägre antagningspoäng för de utbildningar som är mindre populära. Tänk även på att vissa orter kan ha mindre sökande och att det därför kan vara lättare att komma in där. Men det bästa brukar vara om man ändå väljer utifrån vad man är motiverad för att plugga och sedan kämpa för att komma in där.

Det går att läsa upp betygen även om du inte fått f. Det kallas för prövning. Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. Det är ett sätt att komma in på en utbildning du vill gå även om dina betyg från gymnasiet inte räcker till.