Hur bedöms mina utländska betyg?

18 jun 2022
Hej! jag bor utomlands och har studerat i engelska internationella skolor dem senaste åren. Jag flyttar tillbaka till sverige lagom till gymnasiet och undrar hur mina betyg skulle bli värderade, eftersom kunskaps och betgy kraven är helt olika här.

19 jun 2022

Utländska betyg kan inte jämföras med svenska grundskolans betyg. Du kan därför inte konkurrera med betygspoäng på samma sätt som elever som har gått svenska grundskolan. I stället prövas du i så kallad  fri kvot.

Det är den som är ansvarig för utbildningen du sökt till (kommun eller friskola) som gör en bedömning av dina utländska betyg och vad de motsvarar i det svenska systemet. Det finns ingen standard eller reglering för hur utländska betyg ska bedömas.