Kommer jag in på högskola?

17 jun 2022
Hej!
Jag går andra året i gymnasiet och har balndade betyg men lågt merit. Försökte räkna ut hur mycket jag får när jag tar studenten och jag hamna i 13. Det är lågt , kommer jag komma in i något universitet. Isåfall vad// en tjej som har sån ångest.

19 jun 2022

Du får alltid söka oavsett dina betyg. Alla utbildningar och alla högskolor/universitet har olika antagningsgränser som dessutom ändras varje beroende på hur många som söker just det året. Man kan kolla antagningsstatistik för högskolor/universitet på UHR.se.

Om du inte har tillräckligt för vad du vill göra efter gymnasiet så kan du skriva prövningar på Komvux/vuxenutbildning för att höja betygen och du kan också skriva högskoleprovet flera gånger och komma in genom det.

Det finns naturligtvis också andra utbildningar än högskoleutbildningar. Det är viktigare att fundera på vad det är man vill jobba med och sedan välja en lämplig utbildning utefter det än att komma in på vilken högskoleutbildning som helst.

Lycka till! / Petra,SYV