👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag göra prövning i gymnasiekurser?

16 jun 2022
Hej!
Jag har bytt program från yrkesprogram till natur. Jag började då om från ettan och enligt syven på gamla skolan hade man, om man bytte program helt, rätt att då läsa om alla kurser, även dem med betyg. Detta höll inte andra skolan med om och jag blev nekad att läsa om eng. 5, fick dock läsa om matten. Problemet är att jag hade dåligt betyg i eng. 5 då jag inte alls mådde bra under den tiden jag läste kursen och skulle jättegärna vilja fixa det. Är det möjligt att få gör ngn prövning eller plugga och tenta av på ngt sätt? Tyckte de va konstigt att jag fick två olika budskap från syvarna och att jag faktiskt fick läsa om matte men inte eng.
Mår så dåligt över detta! Skulle uppskatta svar! 💕

19 jun 2022

olika information! Vad tråkigt att du fick Det är den mottagande skolans rektor som bestämmer hur studieplanen ska se ut så du får diskutera vad du ska läsa med rektorn. Men det kan gå att göra prövning för att förbättra ett betyg. Du kan fråga rektorn om möjligheten till det.