Ska jag gå i särskola eller inte?

13 jun 2022
Hej. Jag går på en särgymnasiet. Jag är 05a. När jag gick där tyckte jag att det var något som inte stämde. Jag arbetade ju mycket fortare än de andra. Jag ska göra ny utredning nästa veckan, jag hade dyslexi när jag var yngre men nu har jag inte svårt med läs- och skrivsvårigheter längre. Min dröm är att jag vill gå på naturvetenskapsprogrammet för att jag vill bli läkare.

15 jun 2022

Vad bra att du ska göra en ny utredning! Då bör du få svar på om du tillhör gymnasiesärskolans grupp eller inte. Dina föräldrarna kan också när som helst under din tid i särskolan bestämma att du ska gå över till vanliga grundskolan. Grundskolan har då skyldighet att ordna både plats och särskilt stöd till eleven. Även särskolans lärare kan uppmärksamma om särskolan inte är rätt skolform för dig.