Sök utbildning 👉

Varför går det sämre i gymnaiset?

13 jun 2022
Hej!
Jag går i gymnasiet nu i ettan och skolan håller på att ta slut nu då det snart är sommarlov och mitt första år på gymnasiet har inte varit så bra. Jag känner att mina betyg inte är tillräckligt bra och är rädd att jag inte kommer kunna höja upp dem kommande år då detta året redan varit tillräckligt svårt för mig. Jag kan förstå att gymnasiet är svårare än grundskolan och allt är nytt, men är det normalt att man sänker sina betyg mycket i ettan och att det förhoppningsvis blir bättre i tvåan och trean?

MVH

15 jun 2022

Jag kan inte svara på om det är normalt eller inte att sänka betygen när man kommer till gymnasiet. Det kan beror på många saker och för att ta reda på vad som är orsaken för just dig så behöver du prata med din skola. Jag skulle rekommendera att du tar upp frågan med till exempel rektor, studie-och yrkesvägledare eller någon annan personal på skolan. Då kan ni fundera på vad det är som gör att det har blivit svårare för dig samt vad dina lärare kan göra för att hjälpa dig.