Vad kan jag bli efter Samhällsprogrammet?

11 jun 2022
Hej!!! Jag är 17 år. Jag läser nu i grundskolan och jag vill läser samhälletsvätenskap programmet i gymnasieskolan, så nu undrar jag om vad är det som behörighet till att gå in i programmet och vad kan bli efter när man har läst klart programmet. Och kan man gå in i samhälletsvätenskap programmet ändå om man inte godkänd i fysiken. Isf nej vad ska man göra för jag stressad vet inte vad jag ska göra. För nästa år blir jag 18 år gammal. jag e 05 men eftersom jag inte kunde svenska i början så gick jag ner en klass med 06 så drf jag stressad.

14 jun 2022

Du kan bli precis vad du vill efter gymnasiet men vissa val kan kräva att du kompletterar på något sätt. Du har utan att lägga till något behörighet som krävs för att studera inom de flesta samhällsvetenskapliga områden och har många valmöjligheter. Till exempel kan du läsa psykologi, ekonomi, juridik, språk, handel, bli polis, lärare eller journalist.

Fysik krävs inte för att gå Samhällsprogrammet.

Vänligen/ Petra,SYV