Hur funkar betyg för modersmål?

10 jun 2022
Hej
Min fråga gäller betyg och introduktionsprogram.Min dotter fått sitt betyg nu men där finns inte ämnet modersmålspråk som hon hade sist 2018.Enligt lagen om det är bara hon som pratar Bulgariska har inte skolan rätt till modersmålslärare då göller betyget i ämnet från sista gången när hon haade det eller hur?Sedan jon kommer tror jag på Introduktionsprogram pga F i bara matte.Hur länge studerar man inom det har programmet och kan efter önska sig extra engelska matte svendka för högskoleförberedsnde?
Tack i förhand.

15 jun 2022

Det är skolans rektor som bedömer hur betygen ska sättas utifrån Skolverkets riktlinjer. Så ta upp frågan med skolans rektor för att få ett svar på vad som gäller där.

Det är individuellt hur lång tid det tar innan man blir behörig till ett nationellt gymnasieprogram efter introduktionsprogram. Alla får en egen studieplan. Prata med skolans Studie-och yrkesvägledare om hur det blir för dig.