Hur höjer jag gymnasiebetygen?

09 jun 2022
Hej! Jag har nu gått ut gymnasiet och fått runt 14,50 merit poäng. Målet är att plugga kemiteknik civilingenjör som ligger på runt 19,50. Jag har ansökt till ett tekniskt basår då jag blir behörig till det programmet som jag nämnde. Men jag har fortfarande inte merit poängen som krävs. Vad kan jag göra för att nå upp till 19, vilka vägar finns det? Och hur lång tid tror du det kan ta?
Hoppas jag får ett klart o snabbt svar och tack för hjälpen !

13 jun 2022

Du kan göra prövningar på Komvux. Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. För den som redan har ett godkänt betyg i kursen från gymnasiet är prövning det enda sättet att höja ett betyg. Det är upp till dig hur snabbt du kan plugga och skriva prövningar, så jag kan inte svara på hur lång tid det skulle kunna ta för dig.

Det andra alternativet är att skriva ett högt resultat på högskoleprovet. Det är det snabbaste sättet.

Vänligen/ Petra,SYV