Hur funkar gymnasieantagningen?

08 jun 2022
Hej!

Jag är orolig över hur resultatet av gymnasie antagningen kommer att se ut nu i juli månad och har därför några frågor som jag skulle vilja ha svar på. Jag har då rangordnat mina 12 val och har lagt min "dröm" skola som förstahandsval som tyvärr har ett antagningspoäng på 260 i merit och jag har endast 142 meritpoäng. Jag frågade gymnasie antagningen och dom rekomenderade mig att lägga den skola jag är mest behörig på sist bland alla mina val och sen min dröm skola som första hands val även om chansen för mig att komma in är liten. Har jag kanske på något sätt missförstått eller har jag förlorat min chans nu att komma in på mitt sista val jag har valt som jag är mest behörig i? Kanske jag skulle lagt den skola jag har mest behörighet i som andrahandsval?. Det valet jag har innan mitt sista hands val har även ett antagnings poäng på 190 poäng som är betydligt mer än vad jag faktiskt har, den ända skolan jag faktiskt är behörig i bland alla mina val är mitt sistahandsval. Mvh en orolig student!

13 jun 2022

Ja, du har gjort rätt som rangordnat valen så den skola du helst vill gå är först och den du minst vill gå sist. Man söker till skolan med sina betyg, inte med hur man har rangordnat skolorna. Du kommer att prövas mot alla dina val och komma in på den skola som ligger högst upp av de du har tillräckligt höga betyg för att komma in på.

Lycka till i antagningen! /Petra,SYV