Hur blir jag tandläkare?

05 jun 2022
Hej jag tar studenten snart, går vård och omsorgs programmet. Har valt den högskoleförberedande spåret så jag har läst färdigt engelska 6, svenska 3, och matte 2a. Min dröm är att bli tandläkare, behöver tips på hur jag kan ta mig ditt, är det smart att plugga på komvux för att få behörighet ? Har man bra chans då att komma in på tandläkare programmet då? Isåfall vilka ämnen behöver jag läsa? Just nu har jag cirka 14,33 merit poäng.

07 jun 2022

Vad roligt att du vill bli tandläkare! För att bli tandläkare så är behörighetskraven på universitet/högskola följande: grundläggande behörighet, Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matte 4. Denna behörighet får man direkt av Naturvetenskapsprogrammet inriktning Naturvetenskap.

På Vård- och omsorgsprogrammet läser man inte kurserna som ger särskild behörighet till läkarprogrammet och eftersom det är ett yrkesförberedande program är det första steget vara att lägga till de kurser som krävs för grundläggande behörighet (som du har gjort). Sedan behövs det Fysik 1 & 2, Biologi 1 & 2, Kemi 1 & 2, Matte 2, 3 & 4 för den särskilda behörigheten.

Du kan läsa upp kurserna på komvux efter gymnasiet t.ex. via prövningar där du gör ett eller flera prov på hela kursen som du pluggar på själv och får ett betyg på kursen på det sättet. Du kan också välja ett naturvetenskapligt basår på universitetet, det är up till dig.

Intagningspoängen på Tandläkarprogrammet på universitet/högskola brukar ligga mellan 20 - 22 poäng, det kan variera beroende på var i landet man söker och om man söker till höstterminen eller vårterminen.

Om man har 22,5 poäng som är max betyder det att man har A i alla ämnen plus högsta meritpoäng som är 2,5. Så som du förstår så är det höga betyg i alla ämnen i gymnasiet som gäller om man vill bli tandläkare. Om man inte får de betyg man behöver kan man göra prövningar på Komvux, alltså skriva omprov för att försöka få bättre betyg. Du kan också skriva högskoleprovet för att förbättra dina chanser att komma in.