Hur fungerar Introduktionsprogrammet?

03 jun 2022
Hej! Jag undrade om man går induktionspogram kommer man få lika mycket studiebidrag som de andra elever som går i gymnasium? Eller får man inget alls. Sen undrade jag om man kommer behöva gå om ett år när man blir klar med sina mål?

06 jun 2022

Introduktionsprogrammet är för dem som inte blivit godkänd i de grundskoleämnen som behövs för att kunna börja ett nationellt gymnasieprogram. På ett introduktionsprogram kan man anpassa studieplanen efter sina behov  tillsammans med skolan som tar fram en plan för gymnasieutbildningen.

På Introduktionsprogrammet finns fyra inriktningar. Vilken inriktning man ska välja beror på vilka förutsättningar och mål man har med utbildningen. En del leder till att man kommer ut på arbetsmarknaden så fort som möjligt, andra är inriktade mot att man ska kunna börja ett nationellt gymnasieprogram så fort som möjligt. På en del inriktningar kan man börja på det gymnasieprogram man vill och samtidigt läsa in grundskolebehörigheten. Så det kan vara väldigt individuellt hur mycket tid man behöver på introduktionsprogrammet och vad programmet leder till.

Du bör prata med din studie-och yrkesvägledare i skolan om vad du behöver välja och få en bild av hur din väg till en önskad gymnasieexamen skulle kunna se ut.

Du får CSN som vanligt när du går Introduktionsprogrammet.