Kan jag höja mina gymnasiebetyg?

02 jun 2022
Hej!
Jag går i ettan på Naturvetenskap programmet och har fått slutbetyget C på kemi, kan jag höja mitt betyg i slutet av tvåan så att jag kan ansöka på universitetet direkt efter att tredje året är slut?

06 jun 2022

I gymnasiet får man ett betyg för varje kurs man går så du kan inte höja betyget i ämnet i nästa kurs. Men du kan göra en prövning i kursen om du vill det. Isåfall så frågar man sin skola om de kan erbjuda en prövning och vad det kostar. Du kan söka till universitetet även om du har C i en kurs men du kanske vill söka till ett program som kräver väldigt höga betyg? Då ger prövning och högskoleprovet en till chans att komma in.