Idrottslärare på gymnasiet

07 nov 2011
hejsan
skriver för min pojk markus som undrar är det barn och fritidsprog. som man söker för att bli idrotts lärare?
och vad är det för intagningspoäng vi bor i växjö
mvh susanne

Hejsan!

För att bli idrottslärare måste man efter gymnasiet läsa på ett universietet och högskola, därför är det bra att läsa ett högskoleförberedande program på gymnasiet. Han kan säkerligen också läsa Barn- och fritidsprogrammet men måste då läsa till några ämnen för att bli högskolebehörighet. Intagningspoäng är olika beroende på vilken gymnasieskola han vill gå. En bra idé är att ta kontakt med den skolan han vill gå.

Läs om idrottslärare i vår yrkesguide, där hittar du information om yrket idrottslärare och hur man går tillväga för att komma dit.

Lycka till!

Hälsningar,