Sök utbildning 👉

Kommer jag in på det gymnasieprogram jag vill gå?

31 maj 2022
Hej jag har 2 frågor?Första är kan man komma in på ekonomi om man har betyg i alla ämnen men inte mycket merit,spelar merit roll. Min andra fråga är kan man gå på barn och fritid för att bli mordutredare men kommer man plugga efter det ,ifall hur många år eller termin efter barn och fritid för att bli mordutredare.

01 jun 2022

Alla skolor har olika antagningsstatistik. Här kan du få en uppfattning av vilket meritvärde som krävs för att komma in på gymnasieprogrammen i de skolor du är intresserad av: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagningspoang-7542. Välj först ort och sök sedan vidare på skola.

Du kan också fylla i din meritpoäng i sökningen här: https://www.gymnasium.se/. Välj då först program och välj sedan "visa alla filter".

Meritpoäng/snittbetyg spelar roll för var du kan komma in men du behöver inte ha höga betyg för att vara behörig att söka.

Det finns flera yrkesgrupper som arbetar med grova brottsutredningar så det finns inte bara en väg att gå. En förutsättning för att kunna bli utredare av grova brott är antingen genomgången utbildning på Polishögskolan, eller en akademisk examen. Vill man inte bli polis skaffar man sig en högskoleutbildning och söker jobb som Civilutredare och försöker sedan genom fortbildningar och interna utbildningar skaffa sig tillräcklig kompetens för att kunna få jobba som utredare av grova brott.

Den utbildning som är relevant för anställning som civil utredare är akademisk utbildning inom t.ex juridik, beteendevetenskap, eller en annan akademisk utbildning exempelvis med samhällsvetenskaplig inriktning. Ett exempel är Kriminologprogrammet.

Om du går ett yrkesprogram behöver du tänka på att lägga till grundläggande behörighet till högskolan. Beroende på vad du vill läsa efter gymnasiet kan det också behövas fler kurser och då kan du behöva läsa på Komvux innan du kan söka vidare.

Lycka till!/Petra,SYV