Kommer jag in på högskola?

30 maj 2022
Hej jag undrar vilka betyg i de olika ämnena man måste gå ut med för att komma in i en högskola för kriminologi. Vad e de lägsta man kan gå in med i en sådan högskola i alla ämnen?

31 maj 2022

Alla utbildningar och alla högskolor/universitet har olika antagningsgränser som dessutom ändras varje beroende på hur många som söker just det året. Man kan kolla antagningsstatistik för högskolor/universitet på UHR.se. Man söker med sin meritpoäng/snittbetyg och inte enskilda ämnesbetyg.

Om du inte har tillräckligt för vad du vill göra efter gymnasiet så kan du skriva prövningar på Komvux/vuxenutbildning för att höja betygen och du kan också skriva högskoleprovet flera gånger och komma in genom det.

Lycka till! / Petra,SYV