Hur många f kan jag ha från gymnasiet?

30 maj 2022
Kan man gå ut gymnasiet med F i Moderna Språk samt Matte 2b. Jag går samhällsvetenskapsprogrammet

31 maj 2022

Det som krävs för att få en examen från ett högskoleförberedande program är att du har läst 2500 poäng och att du har godkänt (minst E) i kurser som är på minst 2250 poäng. I ditt godkända betyg krävs det att du har godkänt i kurser i Svenska på minst 300 poäng, godkänt i kurser i Engelska för 200 poäng ingår, godkänt betyg i kurser i Matematik på 100 poäng samt att du har godkänt i ditt gymnasiearbete. Genom att ha en sådan gymnasieexamen får du grundläggande behörighet.

Det är alltså möjligt att få gymnasieexamen och ha F i Moderna Språk samt Matte 2b.