Hur får jag gymnasieexamen?

30 maj 2022
Hej, jag kommer gå ur gymnasiet med otillräckliga betyg, I stort sett utan betyg i hela 3an. Vill inte läsa om ett år nu direkt pga. det känns för tungt men vill gärna gå i universitet någon gång. Vad har jag för alternativ? Har försökt komma i kontakt med SYV på min skola men hon har nog fullt upp just nu. Tack så mycket för svar!

30 maj 2022

Du kan läsa in dina kurser på Komvux efter gymnasiet. Det finns ganska stor flexibilitet när an pluggar på vuxenutbildningen. Man kan läsa i sin egen takt , på distans, i klassrum och även helt på egen hand om man väljer att skriva prövningar.

Sedan så finns även alternativet att gå Allmän kurs på folkhögskola och få gymnasieexamen så. Läs på lite om alternativen och fundera på vad som passar dig bäst och ta sedan kontakt med Komvux eller en folkhögskola.

Lycka till! /Petra, SYV