Varför får man meritpoäng för språk?

29 maj 2022
I Stockholm är det väldigt hård konkurrens och jag måste ha minst 310 merit för att ta mig in på gymnasiet jag vill in på. Sen fattar jag självklart att man kan ha flera gymnasieval.

Min fråga till er är varför elever som väljer andraspråk har chans att få 20 mer meritpoäng än de som inte gör det. Själv älskar jag att skriva och måla och har redan varit tvungen att dra ner på mina största intressen för att få tid att plugga.
Men dessa 20 extra poängen skulle vara avgörande för att komma in på det gymnasiet jag vill in på.

Varför får man då inte betyg i de andra valen? Alla presterande elever kanske inte har andraspråk som sitt förstahandsval? Mvh Elev

30 maj 2022

Språkvalet har stor betydelse i både grundskolan och i gymnasieskolan. Det är för att uppmuntra eleverna att välja dessa kurser då regeringen anser att det är ett viktigt ämne Det är ett politiskt beslut så jag kan inte svara på varför det beslutet har tagits. Vill du gå in djupare på det så kan du göra det genom att läsa på om ämnet, exempelvis på Sveriges riksdags hemsida.

Lycka till! /Petra, SYV