Hur funkar utökade kurser?

25 maj 2022
Hej!

Jag går just nu 2a året på gymnasiet. Jag har valt att läsa matematik 5 som en utökad kurs på egen hand då min skola inte kunde erbjuda mig kursen. Jag valde att läsa kursen för att kunna få 1.0 i meritpoäng. Jag är dock orolig att jag inte kommer få ett jätte bra betyg i kursen eftersom jag ska plugga den självständigt och vill inte att det ska dra ner mitt snittpoäng. Jag frågade min lärare hur det fungerar och hon sa att man bara får ha 2500p på sin studieplan och ifall man har läst utökat så plockas en annan kurs ut ur studieplanen så att man kan får meritpoängen för den utökade kursen. Stämmer detta? Kommer mitt utökade program ge mig meritpoäng? Och kommer betyget i den kursen räknas in i snittbetyget?

Tack på förhand! :)

27 maj 2022

Betyg i utökade kurser kommer inte att räknas med i ditt betygssnitt om de utökade kurserna inte ingår i behörigheten eller meritpoängs kurserna för den högskoleutbildning som du vill söka. Du kommer inte att kunna byta ut några kurser med de kurser som du läser som utökade.  Men du får som sagt din meritpoäng om du behöver den för den högskoleutbildning som du vill söka.