Hur funkar meritpoäng?

20 maj 2022
Hej

Jag går i ettan på natur natur och har spanska som moderna språk. Däremot har jag franska som modersmål och tror att jag kan skulle kunna klara av att göra en prövning i franska 3 och eventuellt franska 4. Min fråga är om ett betyg i dessa kurser genom prövning kommer ge mig meritpoäng eller vanliga poäng nog för att undvika att läsa matte 4?

/En mattehatare

23 maj 2022

Ja, du kan skriva prövning i moderna språk 3 och 4 och få meritpoäng för det. Du kan maximalt få 1,5meritpoäng i moderna språk. Antingen genom att ha godkänt betyg i moderna språk3 och 4 eller genom moderna språk4 och 5, om moderna språk3 krävs för särskild behörighet.