Sök utbildning 👉

Kan jag gå om ett år på gymnasiet?

19 maj 2022
Hej!
Jag är en elev i teknik design programmet i tredje året av gymnasiet. Jag undrar om jag får många F betyg, kan jag gå om året och läsa om alla kurser jag har F med i någon av gymnasiet skolor i Göteborg?
Jag vill läsa biologi och kemi2 för att kunna läsa till läkare efter gymnasiet
De kurser som jag kanske kommer få F med är inte speciella för teknik programmet alltså finns i andra program också, t.ex. historia, svenska 3, fysik 2 osv så jag undra om jag kan läsa om kurserna med biologi och kemi i naturvetenskap programmet i någon gymnasiet skolan i Göteborg?

23 maj 2022

Man kan få gå om ett år på gymnasiet men det är inte upp till dig själv utan det är rektorn som bestämmer detta. Om du har blivit underkänd i flera ämnen under ett och samma läsår kan rektorn besluta om att du får gå om hela läsåret. Prata med din rektor om hur det ser ut för dig. Om du går om får du läsa om de ämnen som du redan har fått godkänt i också.

Ett annat alternativ är att läsa på Komvux efter gymnasiet. Där kan du läsa de kurser du behöver för att få examen och behörighet.