Hur gör jag om gymnasievalet blev fel?

18 maj 2022
Hej! Jag är 05a och går första året i naturlinjen, jag kom på ganska sent att jag ville byta program där jag sedan fick informationen om att jag behöver gå om ifall jag ska byta linje. Min syv vägledde inte mig på rätt sätt och hjälpte inte till utan lämnade allt i mina händer. Jag fick sköta inloggningen och ansökningen på egen hand, jag gjorde mitt gymnasieval i god tid, ungefär två veckor innan ansökningsdatumet gick ut. Under tiden fick jag ingen hjälp av henne och hon gjorde allting krångligt för mig genom att ge mig fel råd som hon senare ångrade efterhand. Detta gjorde mig förvirrad och dagen efter att ansökningsdatumet gick ut informerade hon mig om att mina val inte syntes i systemet och att jag inte kunde gå om eller fortsätta mitt andra år i gymnasiet på grund av mina betyg som hon sade inte spelade någon roll. Jag vet inte hur jag ska reagera och vad jag ska ta mig till. Snälla hjälp eftersom har väldigt mycket ångest!!

23 maj 2022

Vad tråkigt att du kände att det blev fel i gymnasievalet! Jag kan tyvärr inte säga så mycket om din situation då jag inte känner till omständigheterna för dig. Om du inte kan prata med din studie-och yrkesvägledare i din skola så kan du prata med rektorn istället. Försök reda ut hur din situation är och vilka val du har så blir det lättare att tänka framåt. Be dina vårdnadshavare om hjälp så kan de också vara med och diskutera med rektorn.