Behörighet efter utlandsstudier

03 nov 2011
Hejsan!

Jag har en fråga! Nu är det så att jag precis fyllt 18, och jag sökte in till gymnasium år 2010, ett och ett halvt år sedan ungefär. Sen hoppade jag av för att jag flyttade utomlands osv, men nu vill jag gärna söka tillbaka till gymnasiet, och per min information är det inte än försent för mig att göra så. Men då har jag en fråga! Hur är den exakta proceduren nu när jag ska söka in till det gymnasiet jag vill söka till? Tacksam för svar snabbt! :-)

Mvh,
Victoria

Hej Victoria!

Har du svensk högstadiebehörighet och är under 20 år kan du söka in precis som vanligt. Men det första du kan göra är att ta kontakt med studie- och yrkesvägledaren på den gymnasieskolan du vill gå. Läsa mer om behörighet till ett svenskt gymnasium här.

Lycka till med ditt gymnasieval!

Hälsningar,

Sanna Erlandsson på Gymnasium.se