Kan jag byta från särskolan till vanlig skola?

15 maj 2022
Hej.

Jag går första året på särgymnasiet och är inte intresserad att gå kvar där. Så jag undrar nu om man kan gå grundskolan åk 9. Till slutat av höstterminen så får man betyg från grundskolan och kan man då börjar på gymnasiet i vårterminen. Jag fyller snart 17 år.

16 maj 2022

Det kan bli svårt att byta då det troligen gjorts en utredning som visat att du har rätt till att gå i särskolan, och att du inte kan gå i den vanliga grundskolan för att de inte kan ge dig det stöd du behöver. Dessutom är det dina vårdnadshavare som har gett sitt samtycke till att du ska gå i särskolan. Tror du att det kan ha blivit fel i bedömningen kan du ta upp det med dina vårdnadshavare och skolans rektor. Prata med rektorn om varför du inte vill gå i särgymnasiet så att du får hjälp med att trivas bättre oavsett hur det blir med ett byte.

Lycka till! / Petra, SYV