Hur blir jag finansmäklare?

14 maj 2022
Hej!Ska börja gymnasiet nu till sommaren och har valt samhälle. Vill bli finans mäklare ,tror ja de heter.
Har väldigt låga betyg men de är verkligen något ja vill bli.Är de fortfarande möjligt?

16 maj 2022

Mäklare inom finans eller aktiemäklare har oftast en civilekonom- eller civilingenjörsexamen med inriktning industriell ekonomi. För att bli mäklare så  behövs det grundläggande behörighet, matematik 3b/3c och samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Så om du går Samhällsprogrammet bör du lägga till matte 3.

Du kan titta på på civilekonom- eller civilingenjörsutbildningar på högskola/universitet och fundera på om det verkar intressant. Sedan kan du kolla upp antagningsstatistiken för de skolor du vill gå på UHR.se.