Hur blir jag tandhygienist?

12 maj 2022
Hej!

Jag undrar ifall jag kan bli tandhygienist efter barn och fritidsprogrammet eller ekonomiproogrammet. Och ifall man vill bli mäklare så vilken linje behövs för att bli behörig barn och fritidsprogrammet och ekonomiprogrammet?

13 maj 2022

Tandhygienist är en högskoleutbildning, därför behöver du, om du väljer ett yrkesprogram, först den grundläggande behörigheten till högskolan som är Matte 1, Svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3 samt engelska 6.För att bli behörig till tandhygienist krävs det också följande: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.

Om du väljer Ekonomiprogrammet är det bara Naturkunskap 2 du behöver lägga till.

För att bli mäklare så  behövs det grundläggande behörighet, matematik 3b/3c och samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Det kan du få från Ekonomiprogrammet.