Kan jag bli sjuksköterska efter Barn-och fritidsprogrammet?

11 maj 2022
Hej. jag vill välja barn och frititid. Jag vill veta är det möjligt att bli sjuksköterska om man väljer BF i gymnasiet?

Tack!!

13 maj 2022

Behörighetskraven för sjuksköterskeprogrammet är grundläggande behörighet, matte 2a/2b/2c, naturkunskap 2 och samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Alla dessa kurser läser man tyvärr inte direkt på Barn-och fritidsprogrammet.

För att det är ett yrkesförberedande program behöver du först och främst lägga till kurser för att få grundläggande behörighet, då handlar det om svenska och engelska. Sedan behöver du även lägga till naturkunskap 2 och matte 2 för att bli behörig. Här kan du se programstrukturen för Barn-och fritidsprogrammet: https://www.gymnasium.se/sok/barn-och-fritidsprogrammet.

Sammanlagt blir det 4 extra kurser. Om du inte hinner eller får plats med alla dessa kurser under gymnasietiden kan du läsa upp dem efter gymnasiet på t.ex. komvux och sedan gå vidare till universitet/högskola. Skulle du välja ett högskoleförberedande program skulle du i de flesta fallen endast behöva lägga till naturkunskap 2. Även Vård och omsorgsprogrammet kan vara utformat så att det är lättare att få behörighet till sjuksköterskeprogrammet.

Du kan prata med din Studie- och yrkesvägledare som kan gå igenom programmen med dig och hjälpa dig reda ut alla dina tankar om gymnasiet!

Lycka till med valet! /Petra, SYV