Vilket gymnasieprogram ska jag gå?

11 maj 2022
Hej! Jag är en tjej som snart ska söka till gymnasiet. Jag vill helst gärna gå Sam-beteende. Men har svårt för vissa ämnen som matte och lite svenska. De på min skola som jag går nu tror inte jag kommer klara linjen men känner att det är den ända jag vill gå. Ska jag välja Sam-beteende ändå eller ta en annan linje?

13 maj 2022

Matte och svenska ingår i alla gymnasieprogram så det är bra om du kan jobba extra med att förbättra dig i dessa ämnen. På yrkesprogrammen så har man dock färre obligatoriska kurser i matte och svenska men om man vill ha högskolebehörighet så måste man välja till dessa kurser ändå.

Det är helt upp till dig vad du vill välja. Eftersom matte och svenska alltid kommer att vara viktiga ämnen så är det bästa om du kan jobba med det så mycket som möjligt. Fråga din skola om vilken hjälp du kan få och om de har råd till dig kring exakt vad det är som du behöver jobba med inom dessa ämnen.

Stort lycka till med studierna! /Petra, SYV