👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vad ska jag läsa på Komvux?

09 maj 2022
Hej min son går ut gymnasiet. Han vill plugga upp sitt betyg. Han har läst teknik och matte 1.
Han vill komplettera med ytterligare betyg på komvux och fundera då på att läsa både matte 1b och matte 1c. Kan han i sitt uppgraderade slutbetyg tillgodoräkna sig båda dessa kurser eller måste man bara välja ett betyg på respektive matte nivå 1,2,3.
Hoppas du förstår vad jag menar.
Tack för svar.
Mvh

11 maj 2022

Eftersom matte 1 a, b och c är samma kurs men i olika spår finns det ingen anledning att läsa flera. Men i vissa fall kan det vara bra att läsa just c spåret eftersom det kan krävas till vissa utbildningar. Så då är det bästa att läsa bara matte 1 c. Han kan inte ha med två mattekurser på samma nivå i sitt slutbetyg.