Vilka yrken finns det?

08 maj 2022
Hej. Jag går i nian och om några månader är det gymnasie.
Jag är jätteintresserad om att jobba med kvinnors rättigheter, jämställdhet, rasism och jämlikhet. VIlka yrke kan passa för mig då?
Jag är även intresserad om design och med färger och annat. Vilka andra yrken kan passa mig?
Verkligen, jag är jättestresserad då jag inte har kommit fram till vad jag verkligen vill.
Skulle vara så tacksam om du hjälper mig.

11 maj 2022

Vad roligt att du har hittat flera intressen! Det finns många olika yrken där du kan jobba med detta men några områden som kan passa är politik, organisationer som jobbar med mänskliga rättigheter, juridik, forskning mm. Flera olika yrkesgrupper kan jobba inom dessa områden så det är bra om du kan fundera lite på vad du skulle vilja ha för yrke mer specifikt. Du kan läsa på om de olika områdena och organisationerna som finns så kanske du får en idé om vilket område som lockar dig mest.

Även inom design finns hur många yrken som helst. Till exempel industridesigner, möbeldesigner, modedesigner, animatör, bildbehandlare, grafisk designer mm. Så även där behöver du fundera på mer specifikt vilka områden du vill designa inom.