👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur ska jag lägga upp min studieplan på gymnasiet?

05 maj 2022
Hej jag undrar om jag kan gå Samhäll beteende och bli fastighetsmäklare. Jag hörde att man behövde matte 3b men man måste väll välja moderna språk på induviduellt val flr att få de extra poängen men kan man lägga till 3b i typ programfördjupningar? Eller hur gör jag för att gå sam beteende och inte förlora merit från språk men kunna bli till exempel fastighetsmäklare eller civilekonom?

11 maj 2022

Det är bäst om du planerar dina kurser med din skola så kan de hjälpa dig att välja kurser som ger dig extra meritpoäng + den behörighet du behöver. Det finns andra kurser än moderna språk som ger meritpoäng, till exempel engelska 7 och högre mattekurser. Sedan kan det vara möjligt att läsa utökade kurser om din rektor tillåter det.

Lycka till! / Petra, SYV