Vilket gymnasieprogram ska jag gå?

02 maj 2022
He!
Nästa år är det gymnasieval, jag brinner för att bli tandreglerare men vill inte gå Natur. Finns det någon annan linje som jag kan välja och fortfarande få behörighet till det jobbet.

03 maj 2022

Vad roligt att du hittat ett yrke du vill jobba med!

För att kunna komma in på Tandläkarutbildningen ska du ha grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4. Dessa kurser ingår i Naturvetenskapsprogrammet med inriktning Naturvetenskap. Jag skulle därför säga att det är den mest passande utbildningen för dig att läsa då du är säker på att du får läsa de kurser som behövs för att bli behörig till en tandläkarutbildning. Ett alternativ är annars att läsa ett annat program, men du måste då själv välja till att läsa Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4 efter gymnasiet, vilket troligtvis blir krångligare för dig.

Lycka till med ditt gymnasieval! /Petra,SYV