Hur höjer jag gymnasiebetygen?

29 apr 2022
Hej jag läser Naturvetenskap och går första året på gymnasiet. Jag hade två frågor. Jag har fått F på historia och undrar om det kommer ha en stor påverkning på min meritvärde. Andra frågan är att om jag får låga betygar i första året men få bra i andra och tredje går det ändå eller finns chansen att få den tillräckliga meritvärdet för tandläkare utbildning i universitet. ????

02 maj 2022

Varje betyg har ett värde. Gymnasiebetyget E ges värdet 10 och värdet för varje betygssteg därefter ökar med 2,5. Högsta värdet på ett betyg blir då 20. För ett icke godkänt resultat ges betyget F som motsvarar betygsvärdet 0.

I gymnasiet läser man kurser och får ett betyg för varje kurs. Så därför kan man inte ändra betygen man fått i årskurs ett i år två och tre. För tandläkarprogrammet krävs höga betyg så för att komma in där behöver du då läsa upp betygen på Komvux eller skriva högskoleprovet.