Hur funkar antagningen till gymnasiet?

28 apr 2022
Hej!
Jag är så orolig och stressad eftersom i första hand jag trodde på den preliminär antagning att jag skulle välja natur program, men jag ångrade på tiden och i mars bestämde jag mig att gå till estet för att jag trivs bättre. Jag vet att det är något försent :( och i mitt gymnasieval valde därför andra estet gymnasiums, jag vet inte så riktig men. Är en risk för mig för att hade inte gjort i första hand som valt estet i preliminär?
Jag är säker att mitt merit kommer att bli 270-280 och är att jag kommer att ha bra poäng på färdighetsprov. Men skulle bli också en risk att jag kommer inte in på dem alla tre estet gymnasium?

Tack så jätte mycket om ni kan svara mig!
Mvh

02 maj 2022

Jag är lite osäker på hur du menar så det är kanske bäst att du kollar med din SYV i skolan. Men det preliminära valet och vad du valde där påverkar inte det slutgiltiga valet. När det gäller rangordningen så kommer du att komma in på ditt första alternativ om du har tillräckligt med poäng för det. Vill du inte gå ditt första alternativ är det bäst att stryka det från din ansökan. Prata med din SYV i skolan om det så får du hjälp.