ska jag gå om ettan i gymnasiet?

26 apr 2022
Hej
Jag har skolkat ganska mycket på ettan och pågrund av det har jag nästan inga betyg i många kurser. När det en bra ide att läsa om ettan? Och om jag bestämer mig att läsa om ettan, hur gör jag det?

27 apr 2022

Vad tråkigt att det inte har gått så bra! Du kan söka om till åk 1 på gymnasiet till hösten, då gör du det med dina slutbetyg från nian och du söker som vanligt, alltså som du gjorde första gången. Det du kan göra är att prata med din studie- och yrkesvägledare för att diskutera detta mer och ev. även ta in dina föräldrar i denna diskussion om du är minderårig. Det är även viktigt kontakta det antagningskansli som gäller för din kommun och där du sökte till gymnasiet första gången, här kan du se en lista på antagningskanslier: http://antagningskanslier.se.

När du pratar med det antagningskansli som gäller för dig kan du få veta mer om hur du ska gå tillväga med din nya ansökan. För att du inte har fått ett lösenord hemskickat till dig kan du se om du kan få ett nytt lösenord av de, eller om det finns ett annat tillvägagångssätt för dig. Det är också bra att veta om det finns något viktigt för dig att tänka på inför detta val. Tänk på att ingen plats är garanterad för att du har kommit in och läst på gymnasiet, du söker tillsammans med niorna i år och står inför platser precis som de.

Du kan prata med din studie- och yrkesvägledare om andra alternativ också. Beroende på hur många kurser du har F i kan det vara bättre att fortsätta samtidigt som du gör om de kurser du behöver göra om.

Bästa hälsningar /Petra, SYV