Vad gör jag om jag inte gillar mitt gymnasieprogram?

25 apr 2022
Hej.
Jag går just nu första året på handels, men trivs inte alls och känner inte att jag kommit rätt.
Jag funderar på att byta till ekonomiprogrammet eftersom att jag vill bli revisor. Problemet är att jag gick ut med 145 meritpoäng. Jag undrar om jag kan gå på sommarskola för att läsa upp betyg i religion, samhällskunskap, biologi, fysik, kemi, och geografi. Kan man söka till ekonomi nu när man har låg meritpoäng eller ska man vänta tills när hösten börjar? (Jag går på en speciella skola) Måste jag på ett introduktionsprogram? För det vill jag absolut inte göra.

27 apr 2022

Om du inte är behörig till det gymnasieprogram du vill gå är det Introduktionsprogrammet som gäller. Tyvärr finns inget annat alternativ. Prata med en studie-och yrkesvägledare på din skola om vilket Introduktionsprogram du isåfall ska söka till. Titta även på andra lösningar som att gå klart gymnasiet och sedan läsa på Komvux för att skaffa dig andra behörigheter. Eller att välja ett annat program som du har behörighet för.

Lycka till! / Petra, SYV