Kan man gå gymnasiet i andra nordiska länder?

23 apr 2022
Hej! Jag går just nu i 8:an och tycker skolan är ganska tråkig då jag har väldigt lätt i skolan. Skulle under min gymnasietid vilja ta ett utbytesår utan att behöva gå om i Sverige men bara tänkt att det är svenska skolan jag kan gå på då. Undrar bara om man kan studera ett år i Norge på något sätt och då inte behöva gå om i Sverige (ev bara behöva kompletta någon kurs här)?

25 apr 2022

Ja, du kan studera gymnasiet var som helst i Norden utan att behöva komplettera.För dig som vill gå på en gymnasieskola i Sverige, Norge, Danmark, Finland eller på Island, så har dessa länder ett avtal om nordisk utbildningsgemenskap. Avtalet innebär att du i ett annat nordiskt land ska ha rätt att få tillgång till utbildning på samma villkor som medborgarna i det landet.

Men när man går ett år i en annan skola än den man börjat i och sedan fortsätta i den gamla skolan behöver man kolla med de skolor man vill gå att det är möjligt rent praktiskt. Deras upplägg behöver vara liknande för att det inte ska bli problem med dina scheman.