Måste jag gå i sommarskola?

21 apr 2022
Jag går nu i ettan på gymnasiet och väldigt nervös och stressad eftersom jag har hört snack i skolan om att gå sommarskola. Jag har f-varning i språk (spanska) och matematik. Om jag får f i de, är det obligatoriskt för mig som går i ettan att gå sommarskola?

Tacksam för svar!

25 apr 2022

Sommarskola brukar erbjudas till elever som inte uppfyller kraven för gymnasieexamen i första hand. För att få gymnasieexamen behöver du uppfylla vissa krav. Om du riskerar att inte få gymnasieexamen är det såklart bra att tacka ja till att gå i sommarskola om din skola erbjuder dig det. Prata gärna med någon i din skola, en lärare eller studie-och yrkesvägledare så du vet hur din situation ser ut. Kanske är det inte nödvändigt för dig att gå i sommarskola men kanske kan det också vara en bra idé.

Stort lycka till! /Petra,SYV