Hur blir jag arkitekt?

21 apr 2022
Hej!
Jag går i 8:an och har redan sedan tidigare funderat på att jobba som en arkitekt. Har du någon aning om vilka linjer som är möjliga att gå, och även rekommendationer på skolor (helst i stan)?

21 apr 2022

För att kunna arbeta som arkitekt krävs en tre- till femårig utbildning på arkitektprogrammet vid högskola eller universitet, och för att kunna studera till arkitekt krävs det att du har Grundläggande behörighet, Matematik 3b/3c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Naturkunskap B/2 kan ersättas av Kemi A (eller Kemi 1) och Fysik A (eller Fysik 1a/1ba+1b2).

Du behöver vara godkänd i de kurser som krävs för att vara behörig. De program som ger behörighet automatiskt är Natur och Teknikprogrammet.