Kan man läsa gymnasiesvenska utomlands?

18 apr 2022
Vi bor utomlands. Vår dotter har godkänt grundskolebetyg i svenska. Hon vill börja gymnasiet i Sverige 2023 och är då 17. Kan hon börja i 2 ring eller måste hon börja i 1 ring som hon redan gått utomlands?

Kan hon läsa svenska på distans även i gymnasiet såsom hon gör nu i grundskolan?

20 apr 2022

Det är möjligt att hon kan börja i åk 2 utan att behöva gå om. Ta kontakt med skolan det gäller och fråga. Det beror på hur väl programplanen passar med den hon har läst innan. Går hon internationell skola utomlands kan det hända att det är lättare att fortsätta i en internationell skola även här. Det bästa är om hon kan läsa svenska i gymnasiet medan hon bor utomlands. Det kan man göra via Hermods distansgymnasium.