Kan jag byta gymnasieprogram utan att gå om?

15 apr 2022
Hej! Jag går ettan på teknikprogrammet just nu men undrar om det går att byta till naturprogrammet utan att behöva gå om ettan. Jag har snart gått ut första året och då kursplanerna är så lika hade det definitivt vara lättare att byta istället för att gå om. Anledningen till allt detta beror på att jag insett att jag skulle vilja studera juridik efter gymnasiet vilket kräver historia 1b / 1a1 och 1a2, och på min skola läser man bara 1a1. Om jag skulle vilja få med 1a2 skulle jag behöva välja bort fysik 2 och matte 4 vilket jag anser är två viktiga ämnen att läsa, eller byta bort engelska 7 som jag tänkt läsa i trean och då skulle jag förlora merit.

18 apr 2022

Om du har gått ett tag på gymnasiet och vill byta gymnasieskola ska du kontakta din studie- och yrkesvägledare på skolan du går på. Därefter kan ni kontakta ansvarig för gymnasieskolan du vill byta till och ta reda på om det finns några lediga platser.

Ni tar också reda på om det du har läst hittills motsvarar den nya gymnasieutbildningens kurser. Blir de inte tillgodoräknade kan du behöva gå om ett år, eller läsa extra kurser vid sidan om. Hur det blir för dig kan jag inte säga utan du måste ta reda på det genom din SYV i skolan.